Per 1 januari 2023 dient de controle op de aanwezigheid en werking van het roetfilter te worden uitgevoerd middels een fijnstofmeting. Voorheen deden we dit fysiek, nu moeten we dit doen door middel van een officiële, meetbare roetfiltertest met een zogeheten deeltjesteller.
Wat betekent dat voor u als consument?
Op zich niet zoveel. Deze verplichte fijnstofmeting is in het leven geroepen om de vervuilende diesels terug te fluiten en geldt voor Euro V en Euro VI diesels (personenwagens, bedrijfswagens en vrachtwagens). Voor oudere dieselvoertuigen zonder roetfilter blijft de “oude” roetmeting verplicht.
Bij de APK keuring voeren wij de fijnstofmeting uit. Is de meting goed, dan is er niets aan de hand.
Werkt de roetfilter niet naar behoren, of ontbreekt hij in zijn geheel?
In dat geval zijn er twee opties. Een roetfilter moet gereinigd, gerepareerd of vervangen worden of een roetfilter kan worden afgemeld bij de RDW.
Diesels tot en met 2016 komen in aanmerking voor de overgangsregeling, deze regeling voorziet erin dat bij oudere dieselauto’s (t/m 2016) het filter bij de RDW kan worden afgemeld als er sprake is van een verwijderd of defect roetfilter. In dat geval wordt bij de APK geen roetfiltertest meer uitgevoerd, maar moet er wel een extra fijnstoftoeslag bij de motorrijtuigbelasting worden betaald.
Heeft mijn auto een roetfilter die getest moet worden?
Om dit te checken kunt u het beste direct bij de RDW de gegevens bekijken die bij uw auto horen. Dit kan via de kentekencheck op de website van het RDW: ovi.rdw.nl/.
Vul hier het kenteken in van de auto die u wilt checken. Klik op het tabje “Motor en milieu”, kijk dan onder het kopje “Uitstoot” bij de regel “Af Fabriek Roetfilter APK”. Bij JA moet de auto bij de APK keuring een fijnstofmeting, bij NEE niet.